Vyvážený jídelníček

Přemýšlíte už nějaký ten čas, jak by měl vypadat váš vyvážený jídelníček? Jak to udělat, aby člověk netrpěl hlady, ale zároveň dopnul kalhoty? Zásady zdravé výživy už nejspíš známe všichni dokonale. Napsáno o ní bylo mnoho! Maso, zelenina, vejce, vynechat pečivo, umělý cukr, nezdravé tuky… Ale jak to pak chodí v praxi? Jak docílit toho, aby byl váš vyvážený jídelníček opravdu vyvážený?

Není to zdaleka tak náročné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Celé kouzlo je ve vhodně zvolených potravinách. A vězte, máte štěstí, protože dnes je opravdu už z čeho vybírat.

I když mluvíme o termínu vyvážený jídelníček, o žádný přísně ohraničený jídelníček se vlastně nejedná. Můžete jej pustit z hlavy. Mnohem důležitější je, získat cvik v tom, které potraviny jsou pro naše tělo důležitější a je tedy třeba konzumovat je pravidelně v určitém množství, a naopak kterými se tak často cpát nemusíme. Během vývoje našich IQejcí jsme tohle měli na paměti a rádi bychom, aby se vám naše chytrá vejce s jódem dostala pod kůži spolu s dalšími kvalitními a tělu prospěšnými potravinami.

Proto jsme pro vás připravili něco jako námět na vyvážený jídelníček, jehož jsou IQejce samozřejmě součástí. Berte jej prosím jako odrazový můstek a inspiraci, která vás nijak nelimituje druhem potravin, ale doporučuje množství.

Vyzkoušejte jeho kouzlo a budete-li se cítit lépe ve svém těle, dejte nám vědět. Přejeme hodně zdaru a dobrou chuť!

Vyvážený jídelníček – trochu teorie

SNÍDANĚ by měla tvořit 20 – 25 % vašeho denního příjmu. Měla by být složená z kvalitních bílkovin, sacharidů, zdravých tuků, ovoce a zeleniny.

DOPOLEDNÍ SVAČINA by měla tvořit 15 % denního příjmu energie.
Měla by obsahovat vyvážený poměr všech základních výživových prvků, jako jsou komplexní sacharidy, bílkoviny, tělu prospěšné zdravé tuky, vitamíny, minerální látky a vláknina.

OBĚD by měl být něčím jako završením hodování první poloviny dne – za první polovinu dne bychom totiž měli sníst asi 60 % energie, kterou za den sníme, oběd by měl tvořit cca 30-35 %.
Oběd si vybírejte tak, abyste na talíři měli BÍLKOVINU, KOMPLEXNÍ SACHARIDY a ZELENINU (v jakékoliv formě – napařená, vařená, jako obloha, salát).

ODPOLEDNÍ SVAČINA by měla tvořit už jen 15 % energetického příjmu. Je vhodnější zaměřit se na potraviny, které mají nižší energetickou hodnotu a glykemický index.

Poslední jídlo dne představuje VEČEŘE, která by měla pokrýt asi 25 % denního energetického příjmu. Stejně jako odpolední svačina, by i večeře měla být dostatečně objemná a přitom méně energeticky vydatná.

Obecně platí, že poslední větší jídlo by mělo být 3 – 4 hodiny před spánkem.

Základem by mělo být hodně zeleniny, bílkoviny a sacharidy (není potřeba velké množství).